čtvrtek 28. května 2020

28.5.2020

Hlavním tématem posledních dnů byla u nás doma okna. Po dvaceti letech okna v jižním a západním štítu nabrala patinu hraničící s katarzí, a bylo třeba najmout firmu, která dokáže starý nátěr z oken odstranit, vybrousit, zatmelit a natřít pokud možno tak, aby i nadále ladila se zbytkem oken v domě. Dělat všechna okna najednou jsem sílu neměla, ani fyzickou, ani psychickou, ani žádnou.

Bod číslo jedna nebyl tak složitý - objednala jsem osvědčeného řemeslníka. Našli jsme vhodný termín, a já se těšila, že letos budou (skoro) nová okna. Pak přišla pandemie. A řemeslník se odmlčel. No pane jo, říkala jsem si, tak to letos okna nebudou, snad za rok. Ale pan řemeslník nezklamal - a cca dva týdny před původní realizací se ozval s tím, že má mírné zpoždění v nasmlouvaných zakázkách, a tudíž bude vyjímečně dělat i o víkendu. A termín že plus mínus autobus platí. (Mimochodem, termín jsme vybírali tak, aby měl Tomáš už po maturitě - takže to se taky nepovedlo, jak jistě všichni znalí eskapád a zvratů našeho školství v době pandemie ví).

Bod číslo dva - realizace - vyšla přesně do období, kdy děvčata zorganizovala první česko-slovenský virtuální vyšívačský sraz. V práci dovolená se hodila na vystěhování tří pokojů (ve čtvrtém nejsou vyndavatelná okna), a práci v průvanu ve studeném baráku. Ani to by nebylo tak strašné, kdyby ta okna šla vůbec vyndat. Po dvaceti letech těžko budu reklamovat ostění tak nízko, že nešla vyndat okna z pantů. Tož aby se mi nekrátily žíly a neměla jsem to tak jednoduché, tak se sekalo, i když původně práce měly být relativně čisté.

No a pak už to šlo ráz na ráz - okno, opálit, obrousit, zakytovat, natřít, obrousit, natřít. Dtto rám. A pak znovu martyrium - dostat okna zpět do pantů. Velmi klidného pana řemeslníka to tak rozhodilo, že musel od nás utéct, jinak by asi ta okna vyházel z podkroví. Nedivím se mu . Já naopak seděla zdrcená na gauči a zírala na díry kolem oken a ronila krokodýlí slzy.

Dnes ale vše skončilo. Okna se mocí mermo narvala do pantů, otevírají se a zavírají, a já doufám, že dalších dvacet let je nikdo nebude chtít vyndavat. Díry byly zakytovány, ostění přebarvena na bílo (i tam, kde byla původně barevná, ale shánějte po x letech stejný odstín barvy, jako je ve zbytku pokoje. Nejlíp z toho vyšla Zuzka, která měla v pokoji ostění bílé. Peru záclony, myji okna, luxuji koberce, a těším se, že tento víkend vypulíruji barák, a aspoň rok mi sem nepáchne žádný řemeslník. Ani ten šikovný.

Nu, a ten virtuální sraz? Původní podmínkou bylo, že načneme novou výšivku. Při hledání vhodné sady mi byla Zuzkou vybrána krásná sada od Dimensions. Ale pak jsem našla 11 let načnutou výšivku Irského Vlkodava. Kdysi jí chtěl manžel vyšít pro svou sestřenici, která milovala svého Hugouška. Udělala jsem na ní asi deset křížků, než nás život, nemoc i ta poslední štace semlely do karbanátků. Zavzpomínala jsem se sadou v ruce a rozhodla se, že jí dokončím.

Začátek - vytaženo po jedenácti letech

Dobře, křížků je víc jak deset, uznávám...

Na konci virtuálního srazu
plus čurbes všude okolo, osm oken opravovaných, zima jako v morně, a propršená sobota :-)

6 komentářů:

  1. Okna ti nezávidím. Máme taky stavební jupiaeeej. A výšivka mi připomněla mamčinu Bobinu. Díky za tu vzpomínku ❤️

    OdpovědětVymazat
  2. Jani, okna si živě pamatuji na chalupě. M. mi vymyslel natírací dovolenou. Prodavač okamžitě identifikoval, že natírám okna, jen jsem přišla do obchodu. Za dva roky je M. vyměnil za nová. Jsi borka, protože okna jsou záležitost, která mne straší celý život. Výšivka ♥♥♥ vybrala sis skvěle. Jana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, já si po zkušenostech z chalupy najala odborníky, ale i tak to stálo za to - tento týden jsem souběžně s úpravami na baráku chodila do práce nebo pracovala z domova.... No, čekala jsem to jednodušší, ale dala jsem to. Není to dokonalé, ale je to hotové, a to je hlavní.

      Vymazat
  3. Máš můj obdiv, Jani, muselo to být strašné. A Ty k tomu ještě zvládneš vyšívat! Jsi prostě borka, která to dala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, když vidím naší rozkutanou zahradu, tak nechápu, jak jsi dokázala za takovou krátkou dobu všechno stihnout ty s tou svojí. A pár oken k tomu - to už je jako plivnutí do moře...

      Vymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře! Jsou pro mne moc důležité. Jana

25.12.2022

 Krásné a poklidné vánoční svátky všem! U nás rochu ve zmatcích, trochu v nemoci, ale i tak jsme si Štědrý den s dětmi užili dle možností. S...